Leerdienst 13 maart 2022
13 mrt 2022
13 mrt 2022

Kerkdienst Leerdienst 13 maart 2022

Op 13 maart zal ’s middags de eerste leerdienst van dit jaar plaatsvinden. Professor dr. Gert Jan Veenstra (Hoogleraar Molecular Development Biology aan de Radboud Universiteit in Nijmegen) zal een lezing houden over de relatie tussen geloof en wetenschap van uit christelijk perspectief.

Zoals u afgelopen jaar al op deze site heeft kunnen lezen was het plan om in januari te starten met de eerste leerdienst.

Door corona is deze start vertraagd. Gelukkig gaat het er nu écht van komen!

Aankomende zondag 13 maart om 16:00 houden we de eerste leerdienst. We beginnen met een klassiek onderwerp waar door de eeuwen menig discussie over is gevoerd en deze kenden niet altijd een goede afloop.

Naarmate wetenschap zich verder ontwikkelt kan dit leiden tot verschillende reacties.

Enerzijds kan de kerk kiezen om haar leer & visie te handhaven door zich te isoleren van wetenschappelijke ontwikkelingen. Vanuit kerkleer beredeneerd een veilige positie maar eentje die slachtoffers maakt: mensen die wél trachten om geloof en wetenschap met elkaar in balans te brengen worden hierin niet geholpen en kunnen hun geloof verliezen.

Anderzijds kan de kerk actief de dialoog aangaan met de wetenschap en zoeken naar mogelijke integratie van wetenschappelijke inzichten in de kerkleer. Dit is niet eenvoudig, sommige ‘geloofs-pilaren’ dreigen te sneuvelen en het kan voelen alsof de fundamenten onder je geloof worden weggehaald.

Professor dr. Gert Jan Veenstra zal ons meenemen in een verhaal over dit spanningsveld waar geloof en wetenschap elkaar ontmoeten. Als Hoogleraar Molecular Development Biology is hij verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. U kunt meer over hem lezen door op deze link te klikken.

Leerdiensten starten om 16:00 en eindigen om ongeveer 17:15. Ze hebben een eenvoudige liturgie waarin het verhaal van de spreker centraal staat. Aan het einde van de leerdienst is er ruimte voor interactie welke kan worden voortgezet in de ruimte onder de kerk onder het genot van een hapje en drankje. U kunt meer informatie over de leerdiensten vinden via deze link.

Mocht u vragen hebben, dan kunt u deze sturen aan gert.dam@koepelkerk.nl.