Leerdienst 26 november 2023
26 nov 2023
26 nov 2023

Kerkdienst Leerdienst 26 november 2023

'Alleen wie weet waar zijn gedachten vandaan komen, kan weten of het verstandig is om erop in te gaan'

Onderscheiding van de gedachten

We piekeren wat af.  Jawel, geef nou maar toe. Elk mens raakt wel eens verzeild in discussies, in voor en tegen, of raakt verstrikt in aannames en veronderstellingen, om over 'meningen' nog maar niet te spreken. En vaak kom je uit op de vraag: Wat moet ik doen, wat kan ik maar beter laten?

De monastieke traditie leert ons de gedachten te 'onderscheiden', dat wil zeggen: te kennen en te herkennen. Deze leerdienst voert je naar de wijsheid van de woestijnmonniken, die al rond 300 na Christus meesters waren in onderscheiding.

Om de daad bij het woord te voegen, eindigen we deze lezing met een ervaringsgerichte oefening, waarbij een actueel thema uit je eigen leven centraal staat in je gedachten. We doen dit in een sfeer van stilte, zodat je op een nieuwe manier naar je eigen gedachte(n) kunt kijken.

Meenemen naar deze lezing:
Een actuele gedachte uit je eigen leven. Iets waar je over piekert, of waar je al een tijd mee rondloopt zonder te weten wat je ermee moet of wilt.

De lezing wordt verzorgd door Maria van Mierlo. Zij is cisterciënzer leek en leeft vanuit de Regel van Benedictus. Verdere info over deze spreker vind je op www.mariavanmierlo.nl.