Sofielezing 16 maart

Kerkdienst Sofielezing 16 maart

Religie en geweld. Door dr Joas Wagemakers

Sofie Lezing door Dr. Joas Wagemakers

Islamoloog aan de Universiteit van Utrecht; dept. filosofie en religie studies

De laatste jaren staat religie weer in de kijker, maar meestal niet op positieve wijze. Sommige critici noemen religie een maatschappelijke splijtzwam: het is de wortel van allerlei conflicten en de belangrijkste veroorzaker van oorlogen wereldwijd. Tegenwoordig horen we veel over terrorisme waarbij vooral de Islam direct wordt gekoppeld aan de ideologie en acties van gewelddadige organisaties. In maatschappelijke discussies over dit onderwerp lijken twee standpunten de boventoon te voeren. Enerzijds zijn er in elke godsdienst wel aanknopingspunten en rechtvaardigingen te vinden voor geweld; anderzijds zou de Islam daadwerkelijk fundamenteel anders in elkaar steken dan het Joden- of Christendom, omdat bij de eerste geweldsrechtvaardiging inherent is aan de godsdienst.

Gespreksgroep Sofie organiseert in samenwerking met ForumC een lezing om het debat over religie en geweld nader onder de loep te nemen. Dr. Joas Wagemakers zal bovenstaande standpunten toetsen op geloofwaardigheid en inhoud. Hierbij zal de geloofsleer van zowel de Islam als het Jodendom en Christendom de revue passeren.

De avond heeft een interactief karakter, er is ruimte om met elkaar en met de spreker in gesprek te gaan.

Woensdag 16 maart 2016

19.45 uur uur, Koepelkerk, Jansplaats Arnhem

Zaal open vanaf 19.30 uur met koffie/thee

Entree €5, studenten €2,50

Deze lezing wordt georganiseerd door gespreksgroep Sofie, in samenwerking met ForumC.