Leerhuis Kruiskerk en Koepelkerk

Woensdag 2 februari 2022 om 20.00 uur komt er een leerhuisavond over: Maria, onze moeder Het is een mooie en warme dag. Precies zoals wij willen als we genieten van onze zomervakantie in Italië. We hebben een heerlijk dag strand gehad en struinen nu wat in het oude gedeelte van de kustplaats. We naderen een […]

Woensdag 2 februari 2022 om 20.00 uur komt er een leerhuisavond over:

Maria, onze moeder

Het is een mooie en warme dag. Precies zoals wij willen als we genieten van onze zomervakantie in Italië. We hebben een heerlijk dag strand gehad en struinen nu wat in het oude gedeelte van de kustplaats. We naderen een mooie oude kerk. Weer wordt ik getroffen door de fraaie binnenkant. Mooie schilderijen, prachtige glas-in-lood ramen. Ik ben er stil van. Dan richt ik mijn blik verder de kerk in. Ik zie twee oudere dames en een bouwvakker van middelbare leeftijd geknield zitten. De man huilt zachtjes. Ze knielen bij een beeld van Maria die haar armen open heeft. Het raakt me én zet mij aan het denken.

Welke rol speelt Maria in mijn leven? Wat wordt er in de Bijbel over Maria gezegd? Wat gebeurt er hier in deze kerk? Hebben wij als gereformeerden niet veel te weinig aandacht voor Maria (als tegenreactie op de katholieke kerk)? Wie is deze moeder van Jezus en moeder van alle gelovigen? Maar misschien wel de belangrijkste vraag voor mijzelf: wat kan ik leren van Maria? Ik weet zo weinig van haar.

Op deze avond wil ik jullie meenemen en deelgenoot maken van wat ik heb ontdekt in mijn zoektocht naar Maria. Daarbij maak ik vooral dankbaar gebruik van het nieuwe boek van Arnold Huijgen, Maria: icoon van genade.

Ik hoop dat deze tekst jou inspireert om deze avond in het Leerhuis mee te doen. De avond wordt gehouden in de Kruiskerk en begint om 20.00 uur. Koffie/thee vanaf 19:45 uur.

Cornelis Hamstra

Geef je voor 31 januari 2022 op via leerhuis@kruiskerk-arnhem.nl.

De kosten bedragen € 2 per deelnemer, ter dekking van de onkosten.