Psalm 150 Nederlands

Alles wat ademt,

loof de Heer.

Toelichting op het kunstwerk

De psalmen zijn voor menigeen de longen van de Bijbel. Wat als God onze adem is? Wat als Hij door mijn longen stroomde, mijn hart beroerde, mij deed zuchten van ontroering?

Ons denken probeert God te vangen in godsbeeld, in het zeker weten. Het zijn ijdele pogingen om God te vangen, vast te pinnen. Hoe bizar eigenlijk. Alsof wij dat ooit zouden kunnen! Misschien is leven het enige dat wij kunnen en moeten doen. Ademen. ‘Alles wat adem heeft, love de HERE’, zo staat er in de psalm. Als je ademt, loof je God. Als je leeft, ben je een uitdrukking van de Levensbron.

In het beeld zien we twee longen vol adem van God; met daarin musicerende mensen. Van daaruit groeit een boom. Dit is ook een terugverwijzing naar het begin van de psalmen. Hij zal zijn als een boom… – Jedi Noordegraaf

Waar ben jij dankbaar voor?

Met Psalm 150 is de cirkel rond. De loofboom uit Psalm 1 -het begin van dit rondje in de kerk- is geworteld in de lof van alles wat ademt, alles wat leeft. In de eerste psalm ging het over vrucht dragen en over niet verdorren maar juist tot bloei komen. Bloei als hoogste doel, met dáárin de belofte van een vruchtbaar leven. Als wij mensen opbloeien dan is dat, naast helend voor onszelf, vooral bedoeld om God lof te brengen.

Wij worden meer mens uit één stuk. In onze adem zit onze bewondering voor het leven én onze dank aan God. Zo vaak blijkt dat deze dingen niet in woorden zijn uit te drukken. Soms wel in beelden, in muziek of in stilte. Waar ben jij vandaag dankbaar voor?

Psalm 150

Halleluja!

Loof God in zijn heilige woning,

loof hem in zijn machtig gewelf,

loof hem om zijn krachtige daden,

loof hem om zijn oneindige grootheid.

Loof hem met hoorngeschal,

loof hem met harp en lier,

loof hem met dans en tamboerijn,

loof hem met snaren en fluit.

Loof hem met klinkende bekkens,

Loof hem met slaande cymbalen.

Alles wat adem heeft,

loof de Heer.

Naar het overzicht

De werken van Jedi Noordegraaf zijn te koop via de webshop van www.studiovandaar.nl