Concert Tre Donne
05 okt
05 okt

Concert Concert Tre Donne

Stichting Muziekkoepel Arnhem organiseert een concert door Le Nuove Musiche o.l.v. Krijn Koetsveld

Dit theatrale concert met 3 zangeressen, instrumenten en kostuums duurt ca. 80 minuten! www.lenuovemusiche.nl

Tre Donne vertelt het verhaal van drie virtuoze zangeressen die rond 1600 aan het hof van Graaf Alfonso d’Este van Ferrara de vrijheid krijgen in het openbaar op te treden, geheel tegen de mores van de tijd. Met het overlijden van Alfonso sterft echter ook de vrouwelijke muziekcultuur aan het hof. De drie vrouwen, de ‘Tre Donne’, worden als vanzelfsprekend vervangen door mannen. Dit verhaal brengt ons naar andere verhalen van sterke vrouwen in de muziekgeschiedenis. Zo is in de 19e eeuw Clara Schumann een markante figuur naast haar beroemde echtgenoot Robert. Het begin van de 20e eeuw brengt eindelijk een echte feministische stroming op gang, met als resultaat diverse composities geschreven door vrouwen, waaronder die van Nadia Boulanger.

Onder artistieke leiding van Krijn Koetsveld (muziek) en Kiki Jaski (regie) geven de sopranen Jennifer van der Hart, Wendy Roobol en Janneke Stoute een stem aan de Tre Donne di Ferrara.
Met muziek van onder meer Claudio Monteverdi, Nadia Boulanger, Clara Schumann en met speciaal voor deze productie geschreven nieuw werk van Stijn van der Loo.