Koepelkerk – het gebouw

De Koepelkerk heeft een achthoekige buitenkant maar een rond interieur. Dit beklemtoont het principe van het Hervormde geloof, waarin men rond de voorganger (en daarmee rond de Bijbel) plaats neemt: de preekstoel (en daarmee het Woord van God) staat centraal.

Neoclassicistische stijl

De neoclassicistische stijl is te herkennen aan de o.a. de hoge plint, de pilasters op de hoeken en het omlopende fries. Door de hoge boogvensters zijn de twee galerijen zichtbaar. Deze twee gaanderijen bieden in totaal plaats aan zo’n 500 mensen.

Voorbeeld Romeinse Pantheon

Het koepeldak (de hemel), naar voorbeeld van het Romeinse Pantheon, rust op acht grote Ionische zuilen. De koepel heeft een cassetteplafond (ondiepe vlakken), die naar boven toe steeds smaller worden. Hierdoor wordt het hoogte-effect versterkt. Boven op de koepel staat de zogenaamde lantaarn.