Koepelkerk door de eeuwen heen

Eenentwintigste eeuw

2020-2021 De corona pandemie heeft ertoe geleid dat de Koepelkerk ruim een jaar niet gebruikt kan worden voor kerkdiensten en andere samenkomsten. De Commissie van Beheer heeft deze tijd gebruikt om allerlei achterstallig onderhoud uit te voeren. Zo is het het oude oranje leder van de bankjes vervangen voor nieuw leer met een fris blauwe kleur.
2014 Opnieuw is het gebouw grondig gerestaureerd en gerenoveerd. Rondom de kerkzaal zijn alle vergaderruimtes weggehaald en aan de achterzijde zijn nieuwe toiletgroepen gerealiseerd.

Twintigste eeuw

1983 In april 1983 wordt de tentoonstelling Arnhem, Gelre en Oranje in de Koepelkerk gehouden.
1976 Het gebouw werd grondig gerenoveerd en gerestaureerd. Het fundament werd 1,5 meter uitgegraven en de vloer van de kerkzaal werd 1,5 meter verhoogd. Zo ontstond onder de kerkzaal een grote gemeenschappelijke ruimte. Ook werd de oorspronkelijke tweede galerij weer aangebracht en kwamen er in de buitenring kleinere vertrekken.
1973 Het orgel heeft een grondige opknapbeurt nodig wat in 3 jaar door vrijwilligers uit de gemeente en firma Reil te Heerde werd uitgevoerd.
1961 Het kerkgebouw werd verkocht aan de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt).
1948 In gebruikname van het gerestaureerde orgel.
1944 Het gebouw liep tijdens de Slag om Arnhem een voltreffer op pal boven het orgel. Maandenlang hadden regen en wind vrij spel. Al snel werd met alle macht het gebouw en het orgel gerenoveerd. De galerij op de tweede verdieping werd gesloopt.
1933  Aanlegverwarming.

Negentiende eeuw

1880  Aanleg gasverlichting.
1840 Bouw van het orgel door de orgelbouwers Naber en Quellhorst.
1839 De Koepelkerk was in januari gereed en werd ingewijd door ds Donker Curtius. De kerk werd o.a. bezocht door de ‘Gele Rijders’, soldaten van de rijdende artillerie uit de Willemskazerne.
1837 De eerste steen werd gelegd en Koning Willem I bezocht nog diezelfde week de plaats van bouwen. Het ontwerp kwam van de hand van Anthony Aytinck van Falkenstein en was naar het voorbeeld van de Amsterdamse Koepelkerk.  De bouwstijl is neoclasticistisch.
1817 De kerk was zo bouwvallig dat deze werd afgebroken en de hervormde kerk kreeg toestemming om te bouwen. Daar was veel behoefte aan omdat ongeveer 60 procent van alle inwoners van Arnhem hervormd was. De Eusebiuskerk kon deze toevloed niet aan. De Koepelkerk werd dan ook jarenlang ‘Nieuwe Kerk’ genoemd.

Middeleeuwen

1425 Na een brand werd de kerk bijna geheel vernieuwd, kreeg twee torens en werd in 1470 opnieuw ingewijd.
1250 De ridders van St.Jan bouwden een godshuis dat werd genoemd naar Johannes de Doper; de St. Janskerk.