Werkzaamheden aan de Koepelkerk

Vanaf dinsdag 21 mei 2024 gaat de Koepelkerk deels in de steigers. Dit vanwege grote onderhoudswerkzaamheden. De steigers komen aan de zuid- en westzijde van de kerk. De deuren zullen (ook voor rolstoelen) gewoon toegankelijk zijn. Ook zal er een brug gebouwd worden vanaf de steigers aan de westzijde naar de lantaarn op het dak. […]

Ook zal er een brug gebouwd worden vanaf de steigers aan de westzijde naar de lantaarn op het dak. Dit is de enige manier om veilig aan de lantaarn te kunnen werken aan de buitenzijde.

Een week voor 21 mei zullen een smid en een aannemer aan het werk gaan met wat voorbereidende werkzaamheden. De smid gaat aan het werk met al het metaal aan de buitenzijde en het hang/sluitwerk van de deuren. De grote hoofdingang zal bijvoorbeeld worden voorzien van extra bevestigingspunten voor als de deuren openstaan. Met wind vanuit het westen is het nu minder veilig.

De aannemer gaat de gehele westelijke nooduitgang inclusief kozijnen verwijderen. Het glas-in-lood raam dat erboven zit heeft lange tijd last gehad van lekkage. Het lood is afgelopen jaar opnieuw gezet. Maar door het vele wateroverlast is een deel van het hout verrot, en groeit er ook huiszwam in. De aannemer gaat in de werkplaats bekijken wat er gerepareerd kan worden en wat eventueel moet worden vervangen.

De houten kappen om de regenpijpen worden allemaal vervangen, ook opnieuw met lood bekleed.

De schilder gaat aan de slag met al het houtwerk aan de zuid- en westzijde, inclusief de lantaarn op het dak. Dakdekkers gaan enkele ventilatiepunten aanbrengen in de rand om de lantaarn heen om het binnenklimaat beter te kunnen reguleren.

Deze werkzaamheden zijn de eerste stap in ons onderhoudsproject voor de komende 6 jaar.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door schildersbedrijf Jeurissen, bouwbedrijf Hoffman, smederij Bosman en dakdekkersbedrijf Van Wely. De directie is in handen van Monumentenwacht Gelderland. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van de Commissie van Beheer van de Nederlandse Gereformeerde Kerk Arnhem-Koepelkerk.

Het project wordt gefinancierd vanuit subsidies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en eigen fondsen van de NGK Arnhem-Koepelkerk.

Deze eerste werkzaamheden zijn gepland tot aan de bouwvak zomer 2024. Bij vragen en/of overlast kunt u contact opnemen met beheerder Derk Harlaar via koster@koepelkerk.nl